BMW G81 M3 Competition - Parempi soundi tehdastakuu säilyttäen?

Nykyautojen äänimaailman parannuksen ollessa lainsäädännön osalta haastavaa, yhtälöön kun lisätään tehdastakuun säilyminen, ei vaihtoehtoja ole liiaksi.

Huomioon on otettava useampi asia. Lainsäädännön sekä tehdastakuun vuoksi, katalysaattorit sekä hiukkassuodatin on säilytettävä toiminnassa. Käytännössä helpoin tie ed. mainitut seikat huomioon ottaen, on miettiä katalysaattoreiden sekä hiukkassuodattimen jälkeistä osuutta. Tämä osuus koostuu osakseen midpipesta, sekä takavaimentimesta. Oman mausteensa tekee vielä se, että mikä tahansa putkisto ei tule kyseeseen, vaan on ratkaisun oltava ECE -hyväksytty jota sitä voidaan käyttää tieliikenteessä.

Selvät sävelet siis. Katseet kääntyivät luonnollisesti Saksalaisen HG Motorsportin Bull-X tuotesarjaan. Bull-X tuotesarjan tuotteet ovat kaikki alusta asti valmistettu Saksassa tilauksesta. HG Motorsport on nähnyt paljon vaivaa jo pelkästään tuotteen kehittämiseen materiaalin, soundin ja sopivuuden osalta. Yhtälöön kun lisätään ECE -hyväksyntä, saadan hinnalle vastinetta reilusti, eikä kilpailevia ratkaisuja juurikaan ole tarjolla, edes tuplasti kalliimmassa hintaluokassa. Valinta oli siis selkeä, Bull-X ECE -hyväksyttynä mallina.

Kirsikkana kakun päälle, ASR ohjainlaite pakoputken läppämoottoreille. Miksi? Jotta saadaan ns. kaikki ilo irti muutoksesta, on pakoputken läppiä pystyttävä ohjaamaan niin, että ne saadaan täysin auki. Ilman ASR ohjainlaitetta, pakoputken läpät ovat parhaassakin tapauksessa vain osittain auki, eikä maksimaalista soundia saavuteta. Tämä ei kuitenkaan ole koko totuus.

Yksi G8X Motorsport BMW omistajien päänvaiva on tähän asti ollut se, että pakoputken läpät saadaan käännettyä "auki" asentoon ainoastaan silloin, kun kabiinista lyödään "Sport" tai "Track" ajotila päälle. Eli, läpät jos halutaan auki ilman ASR ohjainalitetta, samalla kaasunvaste muuttuu agressiivisemmaksi, alusta jäykistyy, ratin jäykkyys ja feeback muuttuu. Ei siis ole mahdollista ajaa autoa "comfort" tai "effiency" tilassa, pakoputken läpät auki. Palautteen perusteella, lähestulkoon jokainen G8X Motorsport omistaja haluaa ajaa autolla myös miedommilla asetuksilla, kuitenkin maksimaalisesta soundista nauttien.

G81 M3 -mallissa, ASR ohjainlaite suositellaan asennettavaksi konttiin. Kontista löytyy valmiiksi läpiviennit, joista johdot saadaan siististi vedettyä konttiin sisään. Läpivienti tule muistaa tiivistää asianmukaisesti.

Bull-X & EGO-X -putkistot ja oheistarpeeet löydät verkkokaupastamme, suoraan maahantuojalta. Tarvittaessa myös asennettuna. Autamme mielellämme oikean putkiston valinnassa.